Sunday, October 12, 2008

Jee Cemerlang Dalam Kudrat Iman

Telemovie Kudrat Iman yang baru ditonton pada 11 Oktober lalu memperlihatkan penampilan istimewa Jee digandingkan bersama Rosyam dan Wan Maimunah. Penampilan pertama Jee di dalam Kudrat Iman dilihat sebagai cemerlang kerana Jee mampu menghayati watak dengan sempurna. Memek muka ketika sedih, gembira dan karaktornya dapat dirasai penonton dan memberi kesan yang amat baik walaupun ini adalah telemovie berat bagi Jee.

Walaubagaimanapun, setiap kali Jee tampil dengan dialog yang terlalu sedikit dan adegan yang terlalu cepat. Jee seharusnya diberi peluang yang lebih untuk menunjukkan bakatnya dengan adegan atau suasana yang agak lama kerana penonton yakin Jee mampu pergi lebih jauh. Ini kerana slot penampilan Jee dilihat terlalu cepat dan ini menghilangkan feel penonton yang ghairah untuk menilai bakat lakonan Jee.

Bagi telemovie ini pula, ia dilihat seperti telemovie yang kekurangan kos atau "cut cost telemovie". Jalan cerita yang baik tetapi tidak digarap sempurna oleh pengarah kerana jalan cerita menjadi bosan setiap minit telemovie ini ditayangkan. Mesej juga tidak disampaikan dengan sempurna di mana penonton menjadi kurang faham apa yang ingin disampaikan pengarah. Adegan sedih perlu ditekankan lebih kerana ini sahaja yang boleh mengangkat telemovie ini menjadi lebih baik. Sebagai contoh kematian ibu Zainal, saat putus tunang Mahani dan Zainal serta penghabisan cerita pertemuan terakhir Mahani dan Zainal. Penghabisan cerita juga tampak tergantung dan kurang bisa di mana Mahani berkahwin dengan bekas bosnya Muin dan mempunyai seorang anak tetapi pulang ke kampung menaiki bas????? Dan apa sebabnya Zainal tidur di perhentian bas tersebut????

Telemovie mungkin ditonton sehingga tamat atas sebab Fauziah Latiff semata-mata. Ini kerana ini penampilan Jee buat julung kalinya selepas Lontong dan Rubiah. Jee membuat keputusan bijak untuk berlakon kerana Jee sememangnya mampu pergi jauh dan duduk sebaris dengan aktress terkenal. Bakat Jee perlu terus digilap kerana kualiti Jee sebagai pelakon juga berbeza dengan pelakon sedia ada.

1 comment:

adam06 said...

bagus sangat kak jee punya lakonan...mmg x sia2 kalau org hired dia untuk berlakon...bakat lakonan dia jauh lebih baik dari pelakon sedia ada. chayooo kak Jee