Thursday, September 4, 2008

Universiti Apex : UM Tewas???

Kerajaan telah pun mengumumkan Universiti Sains Malaysia (USM) terpilih untuk menjadi Universiti Apex di Malaysia. Tujuan untuk meningkatkan rangking dunia dari tannga 309 ke 5o terbaik dunia bagi 12 tahun akan datang. Pasti warga Universiti Malaya (UM) agak kecewa dengan pemilihan tersebut dan termasuklah saya. Sebelum ini saya cukup yakin bahawa UM akan menjadi Universiti Apex Malaysia.

Bukan saya mahu menidakkan keputusan kerajaan, saya cuma rasa terpanggil untuk memberi pendapat peribadi saya. Ya, kita tidak boleh melihat kejayaan lepas untuk mengukur prestasi kita di masa hadapan. Tetapi melihat kejayaan lepas mengukur kredibiliti sesebuah universiti untuk terus tampil memberi kejayaan. Ini kerana kejayaan lepas yang diperolehi memperlihatkan kemampuan universiti untuk terus menjadi yang terbaik. Selain itu, kelemahan lepas dijadikan pengajaran untuk terus bersaing di masa hadapan.

UM pernah disenaraikan sebagai 100 universiti terbaik dunia sebelum jatuh ke tangga 186 dan terus ke tangga 246. Manakala USM masih belum berjaya mengatasi pencapaian UM setakat ini. Mungkin di Malaysia, nama USM nampak menyaingi universiti tertua Malaysia, tetapi nama baik (goodwill) UM adalah lebih baik di mata dunia. USM mungkin jaguh kampung, tetapi UM tidak. Ini cuma pendapat saya, bukan mahu menyalahkan keputusan yang dibuat.

USM mungkin mampu menyaingi UM melalui status "sains"nya. Iaitu kajian sainsnya mampu untuk menyaingi UM, tetapi bagi kajian lain saya berpendapat UM lebih baik kerana menyeimbangi kesemua kajian yang dilakukan. Justeru itu, kemasukan pelajar asing ke UM seimbang. Ini melalui pengamatan saya sahaja, bukan dari statistik sebenar. Cuma saya tetap berdoa bahawa keputusan kerajaan ini tepat.

Saya juga mencadangkan tambah kuota Universiti Apex kepada dua atau lebih kepada universiti berpotensi, misalnya, UM dan UPM. Universiti ini mampu terus menyaingi universiti dunia. Saya tidak mahu, jika universiti lain yang tidak dipilih sebagai Universiti Apex menyaingi USM dan berada di rangking lebih baikmdari USM di mata dunia. Jadi rakyat akan menyalahkan pihak kerajaan kerana percaturan pemilihan universiti tersebut adalah silap.

Kepada USM, tahniah. Buktikan apa yang dibentangkan di dalam kertas kerja yang diberikan. Perancangan yang dibuat jangan berada di kertas putih sahaja malah perlu dilaksanakan untuk membuktikan kredibiliti perancangan tersebut. Terus memajukan Malaysia dalam pendidikan!!!

1 comment:

Ticer Syah said...

kami rasa maybe sbb dok turun ranking terus dwang tak jadi nak letakkan UM as U Apex.. hehe..