Friday, November 14, 2008

Jee anggap biasa jika dimarah Rosyam

Oleh Wan Asrudi Wan Hasan
Harian Metro

KEMUNCULAN penyanyi yang popular menerusi lagu Teratai Layu Di Tasik Madu dan Enggan, Fauziah Latif, 38, dalam dunia lakonan, disambut baik peminatnya yang rindukan wajah ayunya.

Selepas menyepi daripada arena seni suara, penampilan pertama menerusi drama Kudrat Iman membawakan watak Mahani, menyerlahkan bakat lakonannya.

Drama terbitan Suhan Movies & Trading Sdn Bhd untuk siaran RTM itu ternyata bukan pertama dan terakhir sebaliknya Fauziah atau lebih dikenali dengan panggilan Jee, sekali lagi dilamar Suhan Movies.

Kali ini untuk menjayakan drama Gelora Di Hati Sara yang akan disiarkan menerusi slot Astaka Perdana RTM1 pada 18 November ini.

Lebih membanggakan Jee apabila drama ini turut dijayakan pelakon hebat dan berpengalaman seperti Datuk Rahim Razali, Rosyam Nor dan Aida Radzwill. Pelakon lain ialah Watie Sadali dan Mahmud Ali Basha.

Jee mengakui berdepan perasaan gemuruh walaupun ini bukanlah kali pertama berhadapan dengan kamera. Katanya, hari pertama penggambaran memang gementar apatah lagi dia tidak biasa berdepan dalam keadaan penggambaran drama.

"Saya berasa takut apabila dikelilingi kru produksi dan masyarakat yang melihat aksi lakonan kami. Mujur juga saya mendapat bimbingan dan bantuan daripada kru produksi selain barisan pelakon berpengalaman seperti Kak Aida dan Datuk Rahim selain Rosyam sendiri.

"Banyak yang saya pelajari ketika terbabit dalam kedua-dua drama itu. Saya juga masih menganggap diri ini masih lemah dalam bidang lakonan.

"Walaupun pada pandangan mata kasar sesetengah pihak lakonan saya nampak ok namun pada saya masih banyak kelemahan yang perlu diperbaiki. Malah saya menganggap macam baru menuntut di tadika berbanding mereka yang lain," katanya ketika ditemui selepas majlis pelancaran Gelora Di Hati Sara di Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) baru-baru ini.

Mengulas mengenai karektor Mahani dan Sara dilihat tidak banyak beza apabila memerlukannya bermain dengan emosi dan penghayatan mendalam ketika menjayakan watak itu.

Jee berkata, tidak timbul soal pemilihan watak menerusi drama itu, walaupun watak yang bermain emosi dia tetap menganggapnya sebagai ilmu buatnya.

"Bagi saya pelajaran dalam lakonan tidak pernah cukup. Saya melihat dan memperhatikan gaya lakonan pelakon lain seterusnya mempelajarinya secara spontan. Tidak kira di mana dan apa peranan sekali pun, saya perlu cuba sesuaikan diri dengan situasi.


"Walaupun pernah dimarah Rosyam ketika penggambaran Kudrat Iman, saya menganggap ia sebagai perkara biasa dalam menghayati watak yang dipertanggungjawabkan," katanya.

Buat masa ini, selepas selesai penggambaran dua drama berkenaan Jee mahu berehat seketika disamping memenuhi undangan menjayakan persembahan pentas.

Begitupun, ibu dua anak ini turut mempertimbangkan tawaran berlakon jika ia bersesuaian dengan keadaan dan masa.


No comments: